Scurtă cercetare în andragogie (procesul de învățare al adulților)

Apr 10 / Razvan Valceanu
Una dintre problemele cu care m-am confruntat des atunci când am învățat singur a fost nerăbdarea.

Presiunea de a termina repede, din cauza unor obiective de timp impuse tot de mine, nu a ajutat deloc la buna dispoziție față de mine însumi: te miști ca o momâie, probabil ești foarte mediocru etc.

Posibile si acestea, dar, dupa ce am aprofundat motivele acestei nerăbdări, am aflat ca răspunsul este legat de psihologia învățării la adulți, care este diferită de cea a copiilor.
“Când cineva învață cum să schimbe un obicei, este o chestiune relativ simplă apoi să învețe ce alte obiceiuri să schimbe. Odată ce înveți cum să înveți, trebuie doar să descoperi ce merită să înveți. Rezumat mai jos este ceea ce s-ar putea numi o nouă modalitate de învățare. De fapt, nu este deloc nouă; este cea mai veche și mai naturală metodă de învățare - pur și simplu o metodă de a uita metodele nenaturale de învățare pe care le-am acumulat. De ce este atât de ușor pentru un copil să învețe o limbă străină? În primul rând, pentru că nu a învățat cum să interfereze cu propriul său proces natural de învățare, fiind încă neînvățat.” citat din cartea The Inner Game of Tennis, de Timothy Gallwey)
Andragogia a fost explorată ulterior de alți cercetători care au privit-o din multe unghiuri. 

Lawson (1979) listează atenția la nevoile cursanților și o abordare centrată pe cursant, unde predarea este percepută ca o călătorie prin situații de învățare printre caracteristicile care influențează educația adulților.
Cursanții adulți se așteaptă, printre altele, la:
 Autonomie
Învățare bazată pe proiecte sau provocări
  Probleme autentice din viața reală
  Autodirecție
  Flexibilitate
  Orientare spre scop și obiectiv
  Învățare socială, colaborativă 
Învățarea socială, colaborativă 

Cursanții adulți sunt încurajați să facă activități sau să lucreze cu alții, pentru a genera idei noi, care sunt atât interesante, cât și provocatoare. A reieșit că aceste noi provocări și experiențe (Perna, Recke, & Nichols, 2023) stimulează cursanții să găsească noi soluții și să dobândească noi cunoștințe aprofundate, care să-i ajute să dezvolte mai departe competențele #secolului 21. 

În foto (generata cu mymap.ai) am sumarizat un mind map cu alte 5 presupuneri legate de preferințele învățării la adulți:
1. Conceptul de Sine.
Adulții prosperă în scenarii de învățare independente. Pe măsură ce o persoană se maturizează, devine mai independentă.
2. Experiența. Adulții acumulează un rezervor de cunoștințe în creștere pe măsură ce îmbătrânesc și pot folosi experiențele trecute ca resurse pentru învățarea prezentă și viitoare.
3. Disponibilitatea de a învăța.
Adulții sunt atrași cel mai mult de învățare atunci când au sarcini de dezvoltare, cu obiective clare.
4. Motivația de a învăța.
Adulții sunt motivați mai degrabă de factori interni, decât de presiuni externe.
5. Orientarea către învățare.
Pe măsură ce o persoană se maturizează, orientarea sa către învățare se schimbă de la cea concentrată pe un anume subiect, la orientată spre probleme.

Faptul că adulții acumulează bagaje și informații care uneori nu doar că nu ajută, ci mai rău încurcă, stau la baza conceptului principal al Școlii de Dezvățare. Este mai simplu să încerci să accesezi modul experimental de învățare, cu care deja te naști, cu condiția să reușești să te dezveți sau să uiți anumite dogme și filtre care condiționează și dau… fail sau nerăbdare și auto-jigniri.
Cunoașterea rezultatelor diferitelor cercetări ajută adulții să învețe și să crească în moduri semnificative, folosind tiparele naturale de învățare cu care ne naștem deja, dar pe care am uitat să le folosim.
Trebuie să ne amintim (inclusiv subsemnatul) că învățarea trebuie să fie relevantă și plăcută și că tendințele de nerăbdare si nervozitate apar poate din alte motive decât cele legate de capacitățile proprii.

Surse si referințe: 

Perna, Recke, & Nichols (2023) Challenge Based Learning. A Comprehensive Survey of the Literature.
W. Timothy Gallwey, The Inner Game of Tennis.
Knowles, M.S. (1990) The adult learner: a neglected species. 4th ed. Houston: Gulf Pub. Co.
Lawson, K.H. (1979) Philosophical concepts and values in adult education. Milton Keynes: The Open University Press.

Created with